Pieczątka firmowa to nie tylko treść, ale również forma, kolor czy rodzaj fontu. Nawet jeśli nie należycie do specjalistów z branży kreatywnej, którzy analizują każde załamanie litery, to musicie zdawać sobie sprawę z tego, że wasza pieczątka dużo mówi o firmie i jej kadrze rządzącej. Czy przez pryzmat stempla firmowego jesteście postrzegani jako prestiżowi, fachowi, a może nawet pretensjonalni i nieciekawi? Zobaczcie jak zaprojektować pieczątkę firmową, która pomoże wam zjednać klientów i kontrahentów, formując przekaz, na którym wam zależy!
Symbole, które występują na całym świecie
Zaczniemy od symboli, które widujemy w wielu projektach pieczątek firmowych czy logotypów (przypomnijcie sobie jak je projektować). Kwadrat może symbolizować zarówno cechy żeńskie jak i kosmos oraz cztery żywioły. Jest kojarzony automatycznie ze stabilnością i tradycjonalizmem. Powinien być elementem komunikacji firm, które stawiają na porządek, formalność czy równowagę. Koło jest natomiast kojarzone z jednością, harmonią. Niekiedy koliste symbole łączy się podświadomie również z bezpieczeństwem i dobrymi stosunkami społecznymi, przyjaźnią.
Symbole o ostrych kształtach sugerują stabilność i zrównoważenie. Trójkąt często kojarzy się z prawem oraz atrybutem męskim.
Pionowe linie w pieczątkach firmowych wiążą się z siłą, a poziome ze spokojem. Zasadę tę można odnieść także do orientacji innych kształtów. Ogólnie rzecz biorąc proste linie w logotypach i pieczątkach firmowych, które mogą np. pełnić rolę podkreślenia nazwy firmy, są kojarzone z profesjonalnością, siłą i efektywnością.
Płynne i miękkie symbole są miłe dla oka, ale to ostrzejsze formy kojarzą się z energią i dynamicznością.
Fonty używane w pieczątkach również mają znaczenie
Fonty rozumiane przez większość z nas jako czcionki to ważny element psychologiczny, który również oddziałuje na odbiorcę. Te o ostrych, kanciastych formach kojarzą się z dynamiką, a te o łagodnych, zaokrąglonych, budują wrażenie spokoju i równowagi. Dzięki odpowiednio dobranemu fontowi można nawet zasugerować rejon działania firmy lub np. jej główną klientelę pochodzącą z zachodu czy ze wschodu.
Istotna jest również wielkość liter - napis dużymi literami kojarzy się z marką mającą duży autorytet, bardziej formalną. Jak nietrudno się domyślić, małe litery wiążą się podświadomie z dialogiem i zorientowaniem na ludzi. Pomimo tego w większości przypadków powinniśmy napisać nazwę firmy dużymi literami jeśli jest ona bardzo krótka lub zależy nam na lepszym efekcie wizualnym na pieczątce firmowej.
Fonty dzielą się również na szeryfowe i bezszeryfowe. Pierwsze z nich mają charakterystyczne kreski, które kojarzą się często z luksusem, powagą czy nawet ekskluzywnością. Proste, symetryczne fonty sugerują stabilne i proste rozwiązania. Warto zwrócić uwagę na pismo odręczne, które jest wiązane np. z indywidualnym podejściem do klienta, kreatywnym profilem firmy czy bezpośredniością.
Psychologia kolorów na pieczątkach firmowych
Możemy wybrać pieczątkę, która będzie miała inny kolor w zależności od barwy tuszu lub gotową pieczątkę wielokolorową. O znaczeniu kolorów tuszu pieczątki pisaliśmy już wcześniej, dlatego dzisiaj przybliżymy tylko podstawowe skojarzenia z barwami, które oddziałują na naszą psychikę.
Oto najpopularniejsze z nich:
Żółty - radość, ciepło, zastrzyk energii, poprawa nastroju, intelekt, energia.
Pomarańczowy - energia, inspiracja, bezpieczeństwo, motywacja, skuteczność, determinacja.
Różowy - kobiecość, romantyzm, delikatność, rozładowanie napięcia, wolność.
Czerwony - uczucia, ciepło, witalność, moc, optymizm, namiętność, determinacja, pasja.
Niebieski - skupienie, spokój, wyciszenie, dystans, twórczość, bezpieczeństwo, stabilizacja.
Zielony - świeżość, natura, wytchnienie, relaks, środowisko, wzrost, płodność.
Szary - ochrona, nowoczesność, spokój.
Brązowy - równowaga, bezpieczeństwo, harmonia, stabilność.
Czarny - elegancja, tajemniczość, stabilność, wysoki standard.
Kolory dzielą się również na ciepłe i chłodne. Ciepłe to m.in. żółty, pomarańczowy czy czerwony, a chłodne to niebieski, fioletowy czy zielony. Jakie jest znaczenie kolorów? Pierwsze z nich zawsze wiążą się z pozytywnymi emocjami, energią, a drugie ze spokojem i ukojeniem. Biały, czarny i szary to barwy neutralne.
Co ciekawe, psychologia kolorów jest wykorzystywana w różnych branżach i kolory potrafią nawet zmienić zachowanie zakupowe! Dlatego jeśli stosujecie pieczątki głównie jako narzędzie reklamowe, powinniście wiedzieć jakie kolory przemawiają do klientów spontanicznych, a jakie do np. do tradycjonalistów. Poznajcie znaczenie kolorów w kontaktach z klientami i kontrahentami!
- klienci spontaniczni - czerwony, pomarańczowy, czarny.
- klienci oszczędni - granatowy, zielony (turkus).
- klienci tradycyjni - różowy, jasno niebieski.
Taka podstawowa wiedza z zakresu psychologii kolorów powinna pomóc wam w czasie wyboru i zamawiania pieczątki firmowej. Pamiętajcie o tym, że istotne są nie tylko kolory i kształty widoczne na odbiciu - znaczenie ma także forma. W naszej ofercie znajdziecie zarówno tradycyjne automaty jak i pieczątkę długopis, która wywrze zupełnie inne wrażenie na kliencie czy kontrahencie. O tym również warto pamiętać, dbając o psychologiczny aspekt pieczątek firmowych.
Psychologia kolorów istotna w każdej dziedzinie życia
Psychologowie prześcigają się w swoich pomysłach na to, jak lepiej dotrzeć do potencjalnych klientów i zmienić ich nastawienie czy zachowanie zakupowe. Wpływ kształtów i znaczeni kolorów bywa nieocenione, dlatego jeśli chcecie wynieść swój biznes na wyższy poziom, nie zapomnijcie o tym aspekcie w czasie zamawiania pieczątki firmowej. W końcu nawet kolor tuszu może sprawić, że zaczniecie być postrzegani jako dynamiczna i silna marka lub odwrotnie, godna zaufania i bezpieczna.
Co sądzicie o psychologii i znaczeniu kolorów oraz kształtów? Znaliście wcześniej jej podstawowe założenia?