Pozornie dwa odmienne światy - świat pieczątek i stempli oraz ortografia! Jednak te dwa światy mogą się ze sobą spotkać i z powodzeniem wspierać. Już w Polsce językoznawcy biją na alarm! Uważają, że wśród polskiej młodzieży i dzieci znajomość reguł ortograficznych jest na najniższym poziomie od lat. Oczywiście pokazują to badania! Jak prostymi zabawami z wykorzystaniem pieczątek można utrwalić u swojego dziecka wiadomości na temat reguł ortograficznych? Oto zatrważająca diagnoza naszych czasów. Mamy też kilka pomysłów na efektywne wykorzystanie pieczątek do wsparcia swoich pociech w nauce ortografii! Czytajcie w co się bawić i gdzie można zamawiać pieczątki i kolorowe poduszeczki z tuszami do obijania pieczątek, aby móc wykorzystać je do ortograficznych zabaw!
Dlaczego popełniamy błędy?
Nauczyciele i językoznawcy za najważniejszy powód popełniania masowych błędów ortograficznych uważają:
- spadek czytelnictwa
źródło: Pixabay
3 przyczyny popełniania błędów ortograficznych?
Barbara Sawa, autorka książek dla nauczycieli i rodziców wyróżniła 3 przyczyny trudności w czytaniu i pisaniu:
Naukę ortografii utrudniają: wady i błędy wymowy, wady wzroku i słuchu, słaba zdolność koncentracji uwagi i zapamiętywania, zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych, zaburzenia lateralizacji, pośpiech i brak systematyczności, dysleksja.
źródło: Pixabay
Najczęściej popełniane błędy
Językoznawcy się lubują w analizowaniu dostępnych danych. Zwracają uwagę nie tylko na znajomość reguł ortograficznych u dzieci i młodzieży na podstawie różnych danych szkolnych, ale także na znajomość reguł wśród użytkowników Internetu. Jak pokazują badania, najczęstsze błędy internetowe to ściśle określone zwroty, słowa, frazy:
„z dużej litery” zamiast „dużą literą”,
„pojedyńczy” zamiast „pojedynczy”,
„najmniejszej linii oporu” zamiast „linii najmniejszego oporu”,
„w każdym bądź razie” zamiast „w każdym razie”
„ilość gatunków” zamiast „liczba gatunków”
„pełnić rolę” zamiast „pełnić funkcję”
„zwierze” zamiast „zwierzę”
Przeanalizowano 200 tys. wypowiedzi, najczęściej popełniane błędy to wyniki nawet ponad 70 procentowe! Czyli tylko część społeczeństwa ma świadomość poprawnej formuły. Najczęściej popełnia się błędy na forach dyskusyjnych, komentarzach pod wiadomościami na portalach społecznościowych czy w komentarzach do zdjęć. Podaje się, że fraza „na pewno” w badanym okresie pojawiła się w błędnej formie w internecie 3,7 mln razy!
źródło: Pixabay
Błędy ortograficzne - urzędnicy załamują ręce…
Musimy dbać o edukację ortograficzną dzieci i młodzieży, gdyż na jakość pisowni studentów, pracowników, społeczeństw narzeka już wiele wykształconych osób! Wśród nich są nie tylko pracownicy naukowi i nauczyciele, ale coraz częściej na ilość błędów w czytanej dokumentacji narzekają urzędnicy. Zwracają oni uwagę na to, że czytają pisma z licznymi błędami. Szczególnie ważne są uwagi urzędników, którzy pracują na przykład ponad 20 lat więc mają porównanie jakie pisma trafiały do urzędu w różnych sprawach dawniej a jakiej jakości pisma trafiają teraz. Nauczyciele języka polskiego, egzaminatorzy zalecają uczniom, aby każdorazowo sprawdzali pisane przez siebie prace. Nagminne wśród uczniów, a także wśród dorosłych jest to, że po napisaniu pisma, pracy, dokumentu nie czytają go w celu sprawdzenia i wyłapania ewentualnych błędów językowych, stylistycznych, ortograficznych. Tak bardzo zaufaliśmy maszynom, „poprawiaczom” naszych błędów w telefonach komórkowych, czy programach do edycji tekstów, że wyłączamy w sobie opcję – „sprawdź!”. Jeszcze kilka lat temu i uczniowie i dorośli mieli nawyk sprawdzania wytworzonego przez siebie tekstu. Gafa językowa mówi przecież wiele o nas, naszym charakterze i sposobie w jaki pracujemy. To dlatego, kiedy przyjmujemy się do nowej pracy cv i listy motywacyjne piszemy z ogromną starannością i nie pozwalamy sobie na jakiekolwiek uchybienie. Urzędnicy podają, że najczęstszymi błędami językowi z jakimi się spotykają to “na pewno” i “w ogóle” – pisane łącznie oraz cała paleta błędów ortograficznych!
źródło: Pixabay
Pieczątki a ortografia
Oceny niedostateczne z dyktand zniechęcają do nauki, a nudne ćwiczenia polegające na przepisywaniu mogą demotywować dziecko czy nastolatka do nauki. Z powodzeniem można wspomóc dziecko w nauce ortografii z wykorzystaniem pieczątek: oto kilka pomysłów….
1. Zamów litery alfabetu i urządzaj zabawy w odbijanie pieczątek!
Warto pamiętać, że wtłoczenie do głowy dziecka lub nastolatka reguł ortograficznych wymaga treningu i ćwiczeń. Kilka lekcji w semestrze szkolnym nie rozwiąże problemu. Warto stosować różne techniki i zabawy, aby nasza pociecha była świadoma używanego przez siebie języka i norm językowych. Świadczy to nie tylko o doskonałej jakości edukacji, ale też o szacunku dla języka ojczystego! Przy okazji różnych imprez, uroczystości świąt można wykorzystać pieczątki z literkami lub gotowymi frazami, aby stworzyć na przykład:
-list do w. Mikołaja, -kartkę urodzinową lub imieninową, -zaproszenie na urodziny, -laurkę dla Babci i Dziadka….
Ćwiczenia językowe nie muszą być trauma dla dziecka. Warto korzystać z podpowiedzi praktyków. W nowoczesnej edukacji wykorzystuje się różnego rodzaju gadżety w postaci pieczątek, czy innych przedmiotów. Szczególnie, że w dobie internetu można mieć pieczątkę za 24 godziny, zamawiając potrzebne zestawy on-line! Niektórzy są tak pomysłowi w nauce ortografii, że potrafią uczyć jej zasad wykorzystując naukę kodowania! Polecamy artykuł zamieszczony na stronie kodowanienadywanie.