Obecnie praktycznie każde szanujące się przedsiębiorstwo bez względu na wielkość posiada swoją pieczątkę. Nazwa firmy, przedmiot działalności, dane adresowe i kontaktowe - wszystkie te informacje na pieczątkach, choć ważne, bez wątpienia nie przykują uwagi naszego klienta czy kontrahenta. Jeśli zależy nam na tym, by wyróżnić się na tle konkurencji warto pomyśleć o tym, by zaopatrzyć się w pieczątkę z faksymile lub tradycyjną wzbogacić o logo.
Czym jest faksymile
Pod pozornie tajemniczo brzmiącym terminem kryje się nie mniej nie więcej tylko umieszczona na pieczątce dokładna kopia odręcznego podpisu. Pieczątka faksymile wykorzystywana jest zazwyczaj do sygnowania mniej ważnych dokumentów przez pracowników biura, w zastępstwie za przełożonego. Faksymile są sygnowane indeksy na uczelni, których rektor nie byłby w stanie podpisać własnoręcznie, niektóre dokumenty urzędowe czy np. umowy cywilnoprawne.
Sprytny sposób, by nie utonąć w stosie dokumentów
O ile do niedawna faksymile było domeną większych instytucji, o tyle dziś coraz śmielej wkraczają do średnich, a nawet małych przedsiębiorstw. A to dlatego, że poza dokumentami prawnymi faksymile świetnie sprawdzają się do podpisywania kartek okolicznościowych, informatorów i broszur wysyłanych przez firmę do klientów. W przypadku korespondencji seryjnej pieczątka z kopią odręcznego podpisu wygląda bez wątpienia znacznie bardziej profesjonalnie w oczach odbiorcy treści niż ta tradycyjna, jest również wyrazem szacunku dla niego i pozytywnie rzutuje na postrzeganie przedsiębiorstwa. Jednocześnie nie stanowi wydatku, który byłby poważnym obciążeniem dla budżetu firmy.
Okiem prawnika
Choć faksymile usprawnia proces podpisywania bardzo wielu dokumentów, to jednak trzeba się liczyć z tym, że nie posiada on cech odręcznego podpisu, który w wielu przypadkach jest wymagany, jako potwierdzenie ważności danego dokumentu. Z prawnego punktu widzenia faksymile nie różni się niczym od zwykłej pieczątki. Bynajmniej jednak, poza kilkoma szczególnymi przypadkami prawnymi, faksymile wymykają się spod rygoru prawa i w sposób widoczny pozwalają zaoszczędzić czas.
Zanim zlecisz wykonanie pieczątki z faksymile
Znalezienie miejsca, w którym możemy zlecić wykonanie tego typu pieczątki nie powinno przysporzyć nam problemów. Bynajmniej jednak, jeśli zależy nam na tym, by efekt końcowy był zadowalający musimy pamiętać o kilku ważnych kwestiach dotyczących przygotowania podpisu:
- musi być wyraźny, większy lub co najmniej takiej samej wielkości co końcowy podpis na pieczątce, złożony na białej kartce
- należy użyć czarnego długopisu nawet wtedy, gdy podpis ma być wykonany w kolorze
- jeśli podpis ma być wielobarwny, zasada jest jedna: kolory nie mogą na siebie nachodzić, ani stykać się ze sobą (minimum 2-3 mm odstępu między kolorami)
- podpis najlepiej złożyć kilkukrotnie, dzięki czemu można będzie wybrać ten najlepszy, tj. najłatwiejszy do obróbki graficznej
Logo na pieczątce jako czynnik promocyjny
Jak ważne jest profesjonalne budowanie wizerunku firmy nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Dobra reputacja przedsiębiorstwa to nowi klienci, umocnienie dotychczasowych relacji, utwierdzenie kontrahentów w przekonaniu o trafnie dokonanym wyborze.
Logo jest jednym z najważniejszych elementów istotnie wpływających na to, jakie wyobrażenie o naszej firmie ma klient. Bez względu na to, czy posiadasz kancelarię prawniczą, firmę budowlaną czy prowadzisz żłobek, logo na tradycyjnej pieczątce na pewno będzie jej dodatkowym atutem.
Pieczątka z logo bez wątpienia:
- pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji
- jest znacznie bardziej oryginalna, a przez to lepiej zauważalna dla klienta
- pozwala zidentyfikować firmę i trwale umacnia wizerunek marki
- wygląda bardziej profesjonalnie i wzbudza zaufanie niż pieczątka bez logo
- zwiększa prestiż i podkreśla znaczenia marki
- wywołuje określone skojarzenia
- wyraża szacunek i dbałość o firmę
Logo na pieczątce - co musisz wiedzieć
Podobnie jak w przypadku faksymile projekt logo, który ma być zamieszczony na pieczątce musi spełnić kilka kryteriów, dzięki którym stanie się jej ozdobą.
Kilka wskazówek jak przygotować plik z logo do zamieszczenia na pieczątce:
1) Najłatwiejszy do obróbki jest plik zawierający grafikę wektorową czyli z rozszerzeniem takim jak: .cdr, .eps, .ai, .svg, .pdf.
2) Logo musi być wyraźne oraz czytelne, nie może też być zbyt małe, ponieważ źle wpłynie na odbiór szczegółów.
3) Jeśli zależy nam na tym, by logo na pieczątce było kolorowe, to minimalne odległości pomiędzy kolorami muszą wynosić 2-3 mm. Warto mieć na uwadze to, że delikatne różnice pomiędzy barwami raczej nie zostaną oddane.
4) Wszystkie czcionki użyte w projekcie muszą zostać przekształcone na krzywe.
O krok do przodu przed konkurencją
Pieczątki od lat goszczą na biurkach pracowników różnych profesji. Zazwyczaj jednak są przeciętnej jakości i króluje w nich nastawienie wyłącznie użytkowe. Świat pieczątek jednak jest światem bardzo dynamicznym. Dla klientów wprowadzane są nowości, dzięki którym odbicie jest znacznie szybsze i komfortowe, dlatego szkoda z nich nie skorzystać. Przykładowo zamiast pieczątki z logo w jednym odcieniu kolorystycznym warto zdecydować się na dwukolorową, gdyż prezentuje się znacznie bardziej okazale.
Posiadanie pieczątki z faksymile lub wzbogacanie standardowego stempla o własne logo pozwala na upieczenie dwóch pieczeni na jednym ogniu. Z jednej strony jest to bez wątpienia praktyczne, biorąc pod uwagę ilość zaoszczędzonego czasu, a z drugiej strony to bardzo dobry pomysł na nienachalną promocję firmy. Logo na pieczątce pozwala znacznie łatwiej zapamiętać firmę, co stanowi kolejny krok do pozyskania klienta.