Firma Trodat, z siedzibą główną w austriackim Wels, współcześnie uważana jest za największego na świecie producenta pieczątek automatycznych. Firma zatrudnia aktualnie około 1100 pracowników na całym świecie, posiada ponad 30 podmiotów zależnych, a jej produkty eksportowane są do 150 krajów na całym świecie. Światowy lider oferuje swoim klientom kompleksowe, innowacyjne usługi związane z pieczątkami i ciągle planuje dalszy rozwój. Jak zaczęła się historia pieczątek Trodat? Co zadecydowało o tym, że firma osiągnęła tak spektakularny sukces?
Początki działania firmy- w kierunku biznesowej niezależności
Początek istnienia firmy datuje się na rok 1912. W tym rokuFranz Just wraz ze swoją żoną zakładają w Wiedniu fabrykę pieczątek. Ważą tusze na kuchennym piecu i przelewają je do butelek.Nie mają pojęcia, że tworząfundament przedsiębiorstwa na skalę światową.Aktywne podróże handlowe sprawiają, że obszar działalności fabryki szybko się rozszerza. Sukces jest tak duży, że firma już siedem lat później przenosi się do nowej siedziby. Franz Just stopniowo udoskonala produkty wprowadzając w życie swoje autorskie pomysły i marzy o tym, by rozwijać firmę pokonując ograniczenia rynkowe. Jego kreatywność i ogromne zaangażowanie w sprzedaż jest podejściem, które dominuje w działaniach strategicznych firmy po dzień dzisiejszy. Kolejne lata przynoszą coraz większe zyski. Od 1936 roku firma jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ma stałą siedzibę w Wiedniu i wytwarza oraz rozwija swoje produkty w jednym miejscu.
Powojenna metamorfoza firmy i nowa nazwa
Walter Just, syn założyciela firmy zapisał się na kartach historii jako osoba, która stworzyła warunki, dzięki którym firma przeobraziła się w światowy koncern. W 1944 roku firma sygnowana nazwiskiem ojca zmieniła swoją nazwę na Franz Just&Sons, a w 1951 rokusiedziba firmy została przeniesiona do Wels. Od tej pory rozpoczyna się całkowita metamorfoza w kierunku nowego lidera na rynku światowym.Tempo rozwoju innowacji znacznie przyśpiesza.
W roku 1960 ma miejsce oficjalna rejestracja marki produktu jako TRODAT.Sama nazwaskłada się z dwóch sylab TRO i DAT i nawiązuje do dwóch właściwości pieczątki.Pierwsza część nazwy odnosi się do nazwy materiału tj. trolitulu, który wykorzystywany jest w produkcji stempli, natomiast drugi człon jest skrótem od datownika. Niezwykła popularność nazwy, która jestłatwa do wymówienia w wielu krajach świata sprawia, że ostateczniew 1976 roku nazwa Trodat staje się równieżnazwą firmy.
Rewolucja w roku 1976
Rok 1976 okazał się rokiem przełomowym w historii rozwoju pieczątek Trodat. Wprowadzenie do sprzedaży nowej, samotuszującej pieczątki ,,Printy 1" dałopoczątek prawdziwej rewolucji.,,Printy" spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem i stały się produktem masowym. W związku z tym nastąpiła reorganizacja firmy w kierunku całkowitej automatyzacji linii produkcyjnych. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii zaoszczędzony zostaje czas i miejsce. Innowacyjny produkt inicjuje powstanie nowego segmentu na rynku i utwierdza firmę na pozycji lidera rynku.
Różnorodne produkty na rynku światowym
Od czasu wprowadzenia na rynek ,,Printy 1"gama produktów marki Trodat zaczęła się stopniowo rozszerzać i tak jest do dziś. W 1996 roku Trodat wprowadził nową linię produktów tj. ,,Trodat Professional"przeznaczonych do codziennego użytkowania w biurze. Najnowsza linia oryginalnych pieczątekPrintyOriginal 4.0 wprowadzona w 2011 rokucharakteryzuje się nie tylkociekawym wzornictwem, aleprzede wszystkimjest wyrazem dbałości firmy o ochronę środowiska. W procesie jej produkcji udało się uzyskać spadek ilości wytwarzanego CO2 aż o 49% w stosunku do wersji poprzedniej.
Dziś Trodat jest niekwestionowanym liderem rynku światowego opierając swoje działania na innowacji, co w sposób naturalny sprawia, że ekspansja wciąż nabiera tempa. Od 1997Trodat wraz z zależną jej spółką ustala priorytety swoich działań. Dzięki temu, że Trotec opiera się na laserowej technologii do grawerowania, cięcia i znakowania tekstu znacznie zwiększają się możliwości personalizacji w aplikacjach znaczników. Z kolei dzięki opracowaniu, zastosowaniu i opatentowaniu w 2005 roku unikalnej technologii MulticolorImpression,możemy się cieszyć wielokolorowymipieczątkami zarówno w pracy jak i w domu.
Trodatdziś to nie tylko doskonałe produkty, ale również działania oparte na kompetencjach kulturowych. Ich strategią marketingową jest ścisłe dopasowanie do struktur na rynkach docelowych. W 2012 roku firma obchodziła swoje stulecie. Propagowane przez nich hasło: ,,TrodatNext 100", jest świadomą wizytówką odwagi biznesowej,obietnicą niezawodności oraz stabilności firmy.